Richard Serra (San Francisco, 2 november 1939) is een Amerikaans beeldhouwer en videokunstenaar.
Hij wordt gerekend tot de minimalisten (Minimal Art en Land Art). Zijn grootste bekendheid verwierf Serra met zijn sculpturen uit staal en vooral Cor-ten-staal.
(Cor-ten-staal of Cortenstaal is een metaallegering)
Richard Serra werd geboren in San Francisco, studeerde aanvankelijk Engelse literatuur aan de Universiteit van Californiƫ in Berkely en Santa Barbara (1957 - 1961). Als student werkte hij om in zijn levensonderhoud te voorzien in een lokale staalfabriek, waar hij zijn eerste ervaringen opdeed in de omgang met staal, hetgeen van beslissende betekenis is geweest voor zijn verdere ontwikkeling als metaalkunstenaar. Van 1961 tot 1964 studeerde Serra kunst aan de Yale Universiteit in New Haven. Hij werd assistent van Josef Albers. Aanvankelijk lag zijn belangstelling bij de schilderkunst, maar na een eenjarig verblijf, met een stipendium van Yale, in Parijs, waar hij bevriend raakte met Philip Glass wist hij dat zijn toekomst lag in de beeldhouwkunst. Serra ging in New York wonen, waar hij in de periode 1966 - 1967 een reeks werken creƫert met niet-traditionele materialen als rubber en neonbuizen. Hij werkte in deze periode, om wat bij te verdienen, in een meubelfabriek als inpakker met vrienden als Robert Fiore, Steve Reich en Philip Glass. Zijn vriendenkring omvatte verder nog kunstenaars als Carl Andre, Walter de Maria, Eva Hesse, Sol LeWitt en Robert Smithson. De laatste had een beslissende invloed op zijn keuze voor "Environmental art" en "Land art". Serra werd de invloedrijkste hedendaagse Amerikaanse beeldhouwer en minimalist. Hij is in 1981 getrouwd met Clara Weyergraf en woont en werkt in New York City en in Nova Scotia.
Serra heeft een werk in Zeewolde. Waren de dijken er niet geweest dan zou Zeewolde tot aan de bovenrand van Serra's twee wanden onder water staan. De Amerikaanse kunstenaar refereert met de hoogte van dit werk aan het feit dat Zeewolde op de bodem van de voormalige Zuiderzee is gebouwd.
Het kunstwerk snijdt in de twee omhoog lopende hellingen van het landschapspark De Wetering. Over de helling lopend, dicht langs de wanden, kan je het gevoel 'onder water gaan' beleven en ook hoe het is om weer langzaam boven te komen. Het hoogste punt van de oostelijke helling ligt op zeeniveau, de helling aan de andere kant van het kanaal komt tot op de hoogte van de dijken die de polder beschermen. Denkbeeldig worden de hellingen door het kunstwerk, onder de brug door, over het water en het fietspad, met elkaar verbonden.
De totale lengte van 600 meter (inclusief de 200 meter tussenruimte) maakt dit kunstwerk tot het grootste werk van Richard Serra in Europa.
maandag 21 januari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten